Wandeling Wonderland Loop

4 mei 2019 - Halls Gap, Australië

Vandaag staat de wandeling naar de top van de Pinnacle op de planning. Ik wilde deze aanvankelijk overslaan, omdat dit de populairste wandeling is dus de druktse. Maar gisteren kwam ik ter ore dat er vandaag een festival is in het dorp (dat verklaart waarom de camping gisteren opeens helemaal vol stond!). Dus goede kans dat het dan in de bergen meevalt met de drukte? 🤷‍♀️ Dus ik ga het gewoon doen... Om 10.45 uur ben ik er klaar voor. Ik zie het al, ik ben zeker niet de enige 😉, maar het kan erger. Het is maar 10 graden en word weer vergezeld door de wind, maar gewoon in het korte broekie hoor! Want ik presteer het gewoon om met deze temperatuur te zweten als ik aan het klimmen ben 😊. En klimmen wordt het weer! Kom maar op! Ik heb er weer zin in 🤗. Ik begin in de Grand Canyon (ja écht 😄). Een kloof met aan beide kanten hoge en mooi gevormde rotswanden. Ik begin met wachten met foto of filmopname tot de mensen uit beeld zijn, maar dat geef ik maar snel op, want anders ben ik rond middernacht nóg niet thuis 😂. Niet dat ik struikel over de mensen hoor, maar ze zijn er wel...Ach, dat brengt wat kleur op de foto's en film 😆. Het is vanaf het begin weer lekker wandelen over rotsen. Minder klauteren dan 2 dagen geleden, maar nog steeds erg leuk. Ik kom aan in de Silent Street. Dit is een hele smalle kloof, met ook aan beide kanten hoge rotswanden. De wanden zijn opgebouwd uit opgestapelde platgeslagen rotsen. Bijzonder toch die natuur! M'n taille was nog net geschikt om de kloof uit te klimmen, zo smal werd het 😉😂. De klim werd wat steiler richting de top, maar m'n lijf trok het goed. Ik herstel goed tijdens de fotostops en de korte vlakkere stukken.

En daar is de top van de Pinnacle! Met een stairway to heaven 😊. En een mooi uitzicht op het meer, de camping (die ernaast ligt), en het dorp Hall's Gap. Ik zie een jongen op een uitstekende rots zitten en dacht: dat wil ik ook! Dus ik vroeg een meid om een foto van me te maken. Maar ik moest natuurlijk wel staand op de foto. Superblij met het resultaat! 😍 Maar ik ben nog lang niet voldaan na 2,2 km, dus i.p.v. dezelfde weg terug besluit ik een rondwandeling te doen van 9km. Vandaar de titel van dit blog: de Wonderland Loop...Ik zoek een plekje uit de wind en eet en drink even wat. En dan begin ik aan de afdaling richting Hall's Gap. Ondertussen moet ik plassen, dus ik zoek naar een geschikte plasplek. Na 15 minuten lukt dat gelukkig 😅 al blijft het toch altijd spannend. Maar na zeker wel 300 plassessies in de natuur gedurende mijn leven ben ik nog steeds niet betrapt 😂. Denk ik...🙈. Deze kant is veel rustiger. Ik loop nu een bos in, maar wel nog steeds vergezeld van grote rotsformaties. En dan de vraag: moet ik alles willen delen met het thuisfront? Ja, nee, ja, nee, ach wat maakt het ook uit! M'n darmen lieten van zich voelen...🙉. Ik ging ervoor om het vol te houden tot aan het dorp, want wildpoepen is niet een van m'n hobby's 🙊en deze momenten zijn ook spaarzaam gelukkig 😅. Maar helaas, het ging echt niet lukken! Dus ik achter een paar rotsen, met geweldig uitzicht op het dorp en achtergrondmuziek van het festival ging ik door de knieën 😂. Als er maar geen drones rondvliegen! 🙉 Excuses voor de beelddenkers! 🙊😂

Ondanks dat de omgeving fijn is om doorheen te wandelen is het niet meer zo fotogeniek. Gelukkig maar, want dan kan er weer lekker doorgestapt worden, behoorlijk steil dalend op z'n tijd. Zo nu en dan over ijzeren ronde plateaus. Vóór het dorp neem ik de afslag naar de Venus Baths. Dat zijn poelen in de vlakke rotsen die ontstaan zijn door verplaatsend en kolkend water. Nu kolkte er niks, want daar was te weinig water voor. En dan nog 2,3 km naar de parkeerplaats. Maar nu weer in de stijgijzers. Nog steeds fit in de benen gelukkig. Wederom heb ik genoten van de wandeling, maar toch minder intens dan 2 dagen terug omdat er teveel menselijk schoon aanwezig was en dus meer afleiding...

Als ik bij de auto aankom zie ik mijn kleine lichten knipperen. Oh 🙈 domme koe! Ik heb de stadslichten aan laten staan! Oei, en de accu was al niet helemaal vol meer ivm gebruik van licht en koelkast op z'n tijd op de camping 😁. Ik draai de sleutel om. Dat klinkt niet goed! 😲 Maar ik schiet zowaar niet in de stress want GELUKKIG 🙊 ben ik op een toeristische plek 😂. Koppel 1 durft het niet aan op te helpen, maar dan vind ik 3 Chinezen die bereid zijn om mijn accu een lading stroom te geven via hun accu. Ik had wel startkabels in de auto gelukkig! En weer een belangrijke les geleerd...Als dit 2 dagen geleden gebeurd was zou ik wel een probleem hebben: ik was toen alleen op de parkeerplaats én had geen telefoonbereik! 😁 Ik rij nog maar even dieper de Grampians in om de accu enigszins op te laden. Dus ipv 25 minuten neem ik een uur de tijd voor de terugrit...

Het wordt de laatste nacht op deze camping. Morgen rij ik 250km naar Melbourne en overnacht ik een nachtje in het hotel waar ik ook bij aankomst in Australië heb geslapen. Er is daar namelijk een verrassing vanuit Nederland afgeleverd voor mij, maar was op het moment dat ik daar was nog niet aangekomen. Hierover in een ander blog meer info...