Hard werken om te genieten van prachtige strandjes

7 augustus 2019 - Bingin Beach, Indonesië

Even een nachtje bijgeboekt, want hier wil ik nog niet weg! En lekker 2 dagen genieten van verschillende strandjes en de blauwe zee met de prachtige surfgolven. Maar daar moest ik wel wat voor over hebben: heel veel trappen lopen voordat ik met m'n voeten in het zand liep 😅.

Gisterochtend tijdens het ontbijt gebeurde er weer iets 'toevalligs'. Alle tafeltjes waren bezet, dus een blonde dame vroeg mij of ze me mocht vergezellen. Uiteraard! Het bleek een Australische te zijn, dus we hebben het even over mijn fantastische tijd daar gehad. Maar het toeval wil: ze is een schrijfster 😄. En aangezien iets in mij zegt dat ik wellicht ooit een keer een boek wil schrijven en dit de 3de situatie is dat er iemand op mijn pad komt gerelateerd aan het schrijven van een boek...🤔. Ofwel schrijfadvies ofwel zelf schrijver. Maar goed, we hadden een interessant gesprek!

Na het ontbijt heb ik een scooter gehuurd voor 2 dagen. Heerlijk weer die vrijheid! 🤗 Ik rij eerst naar het verste strand, 20 min rijden. De omgeving is hier niet zozeer mooi, buiten de kustlijn om, maar wel fijn om te rijden door de heuveltjes. Hier is het vooral Hindoestaans, maar eerlijk gezegd heb ik daar niet zoveel mee. Geen lieflijke boeddha's, maar veelal lelijke enge zwarte wezens 🙊 en de tempels zijn ook donker. En hier mogen vrouwen én mannen niet het tempelcomplex op zonder sarong, dus heb het maar nagelaten. Nee, dit heeft niks voor mij...En dan ook nog allemaal offers in kleine rieten schaaltjes op de weg en voor de huizen en winkels en in restaurants met bloemen, biscuits, rijst en wierook. Het ligt er vol mee! Naast al het andere afval 🙄. En dat wordt opgegeten door ratten (ja echt, bij de ingang van mijn resortje), katten, honden, kippen, koeien, vogels, mieren en apen. Ik heb ze allemaal zien snoepen vandaag. Het fijne van het ritueel heb ik me nog niet in verdiept...

Ik kom aan boven op een klif. Ik loop naar de rand en heb een mooi uitzicht over de oceaan, de kliffen en de golven. Én een heel steil stenig pad naar het strand. 🤔 Nee, laten we dat maar niet doen op de slippertjes 😬. Ik ga daar wel even lunchen, voordat ik het volgende strandje aandoe. Ik zag ook niemand op het strand beneden. 1 surfer in de zee. Buikje vol en via een bewuste omweg naar het volgende strand. Ik moest weer via trappen langs winkeltjes, restaurantjes en accommodaties. Hoe ze het doen weet ik niet, tegen de steile kliffen opgebouwd. Het water is hier weer zo mooi blauw! 😍

En dan met een trap een kloof/grot in, gecreëerd door de beukende zee. Echt een ministrandje 🙊, mede door hoog water. De golven kwamen met een bloedgang de kloof in. Ze noemen dit strandje Blue Point Beach. Niet om te zwemmen daar, maar de surfers gingen wel via deze kloof open zee op, op naar de metershoge golven. Super veel stroming! Maar ik moest en zou in het water 🤗. Ik zie 4 dames liggen, dat moeten Hollanders zijn! En inderdaad 😄. Zij wilden wel op mijn tas passen, dus ik het water in. Niet om te zwemmen, maar gewoon staan, golven opvangen en afkoelen. Al was blijven staan wel een dingetje 🙈. De stroming was niet normaal sterk. Maar ik vond een techniek uit om toch te blijven staan 😉. Wel oppassen, want sommige heftige golven kwam ik 2x tegen, namelijk nadat het tegen de rotswand aanklapte en weer terug kwam 🙊. (er is een filmje aan het uploaden) En ondertussen genieten van de surfers verderop.

Ik heb dat toch een uur volgehouden, want ik ben nu eenmaal een waterrat. En zo nu en dan mensen uitlachen, omdat ze bij het nemen van selfies, in hun kleren, er geen erg in hebben dat de golf die er aankomt hun helemaal nat gaat maken 🤣. Maar ja, aan alles komt een eind, dus op tijd om weer op huis aan te gaan.

Vanmorgen weer de scooter starten en zoeffff, gas erop 😂. Op naar de Green Bowl Beach. Ik parkeer de scooter en een aap springt vanaf een andere scooter naast me zo op een tak en slingert heen en weer op 1m afstand van mijn hoofd 😄. En dan de (oerlelijke🙊) verkopertjes van me afslaan 🙄. Maar dan toch krijgt 1 vrouwtje me zover om een armbandje met o.a. schelpjes te kopen, want die vond ik wel erg leuk. En of ik een jongen of meid ben. Ik zeg een meid, maar ze moest toch nog ff zelf voelen aan mijn borst 🙉. En een paar klappen op mijn kont 😄. Ach ik ben de moeilijkste niet 😉. Althans, als het een vrouw is...Van een man zou ik het toch als intimiderend ervaren.

Wederom een heerlijk uitzicht vanaf de klif. Het koraal (of gewoon rotsen? 🤷) icm met de blauwe zee geeft een mooi beeld. En nu de trap naar beneden. Ai, die moet ik later weer omhoog 😬. Dat is voor later zorg...Dit is een niet al te groot strandje, maar veel minder toeristisch dan andere. Ik leg mijn tas vlakbij een familie neer en ga weer de zee in. Waterschoenen aan want het ligt vol met rotsen. Ik ga niet tot de surfgolven, want dan vliegen alle surfplanken me om de oren 🙈. En buiten dat, ik denk dat ik het niet zou overleven, want de stroming is behoorlijk sterk. Had nu al moeite om terug te zwemmen, dus lopend over de rotsen had wat meer succes...

Na zeker 2 uur, met nog natte zwemkleding aan, ga ik de traptreden bedwingen. Mindfull 😉. Soms 'toevallig' stilstaan om van het uitzicht te genieten 🙊. Aan alles komt een eind, dus ook deze trap! Nog even genieten van de 10-tallen apen hier en door. Een half uur rijden naar Balangan Beach. Overigens rij ik vooralsnog op niet al te hectische wegen. Vooral scooterrijders. Bij dit strand hoef ik alleen een dalend gravelpad van 20m af te lopen. Maar het ligt wel gewoon tussen de kliffen! Eerst maar eens lunchen bij 1 van de vele houten strandtentjes, met uitzicht op de vele surfers en daarna de omgeving in me opnemen. Super mooi weer. Ik loop via de kustlijn over het strand. Viel niet mee, want zakte erin weg 😅. Ik voelde dat ik al wat traptreden omhoog had gelopen vandaag 😉. Aan het einde van het strand ben ik via een trap naar de bovenkant van de klif gelopen om beide kanten van de kustlijn van boven te bewonderen. Heerlijk uitzicht 😍.

En nu weer de zee in. Niet zo ver dit keer, want poe hé, wat een stroming! Ik werd helemaal weggetrokken als er een golf aankwam. Ff lekker de golven op en over me laten klappen en m'n tas in de gaten houden 😬. Zowel vanwege diefstal, maar ook om niet teveel af te drijven. En dan na een uur weer op huis aan. Deels tussen erg druk (lees ADHD 🙈) verkeer. En dan een rotonde. Haha, ik weet niet wat hier de regels zijn, maar gewoon kriskras en tegendraads zien dat je op de juiste weg uitkomt 😂. Dus ik dacht: weet je wat ik doe niet de rotonde, maar ga eerst naar links en probeer later wel over te steken en dan naar rechts te gaan. Maar als het beide kanten op druk is...🙈. Tja, en dan moet je gewoon een keer de stoute schoenen aantrekken en ze verplichten te remmen 😂. Dus in de sandwich tussen 2 auto's is het gelukt om niet geraakt te worden 😉. Ik heb er nog lol in ook! 🤣

In rustiger vaarwater rij ik naar een ATM en de bungalow. Een gemiste oproep van ANWB VISA en een sms met de vraag zsm terug te bellen ivm mogelijk frauduleuse activiteit. Dus ik dacht: vast omdat ik al 4 geldopnames in 3 dagen heb gedaan 😬. Paar keer in de wacht, maar dan toch. Ze bellen mij even terug, aangezien ik vanuit Bali bel. Waar ging het nou om? Ik had vandaag eerst bij 1 ATM geprobeerd, maar kreeg de pas weer terug omdat het bij die niet lukte. Bij de 2de ATM lukte het wel. Nu bleek dat de 1ste een oude automaat is en mogelijk niet veilig door de manier waarop ze mijn magneetstrip lezen. Dan kan mijn pas mogelijk gekopiëerd worden. Dus VISA heeft een veiligheid ingebouwd om dat voorkomen, dus wordt de kaart uitgespuugd. Maar ze wilden wel even checken of ik die opname had geprobeerd en niet een fraudeur...

1. Georgien:
    10 augustus 2019