Boottocht Trang An en tempelcomplex Bai Dinh

10 april 2019 - Tam Coc, Vietnam

Ik word weer wakker in de hangmat ๐Ÿ˜Š. De wekker om 6.45 uur want ik wil de hordes dagjesmensen vanuit Hanoi voor zijn. Ik ga vandaag eerst een giga toeristische activiteit doen, namelijk een roeiboottocht in Trang An. Om half 9 stapte ik op de scooter. Inderdaad toeristisch! Er liggen zeker 1000 roeiboten in het water ๐Ÿ˜ฒ, te wachten om gevuld te worden. De roeiers en vooral roeisters staan in een rijtje klaar om van start te gaan. Ik ben zeker niet de enige om 9 uur, maar als ik de hekken voor de wachtrijen zie kan het hier behoorlijk spoken! Zolang als de wachtrijen van minimaal 6 attracties in de Efteling bij elkaar๐Ÿ™ˆ. Maar ik had geen wachtrij ๐Ÿ˜….

Je kon kiezen tussen 3 routes. Ik heb voor de langste van 3 uur gekozen. Die gaat door 9(!) grotten van 70 tot 320m lang en langs 3 tempels. Ik stap met 2 Belgen in de roeiboot. Voelt wel een beetje sneu dat die roeiers zo hard moeten werken om ons voort te bewegen! Voor een hongerloontje...We varen langs en tussen de karstgebergtes door. Al snel komen we de eerste grot tegen. Kunnen we daar onderdoor? ๐Ÿค” Ja, het blijkt van wel. Af en toe je hoofd verplaatsen, maar het lukte ๐Ÿ˜Š. Dat geluid van de roeispanen in het water galmt door de grot en we zien mooie weerspiegelingen. En de grot uitroeien levert ook mooie plaatjes op!ย

Na een tijdje zagen we 2 extra peddels in de boot liggen, dus toen hebben 2 van ons steeds meegeholpen met roeien. Om het verhaal een beetje kort te houden ๐Ÿ˜‰: het bezoek aan de tempels was leuk. Soms moest ik er weer moeite voor doen in de vorm van richting de hemel lopen ๐Ÿ˜…, maar het levert me toch altijd wel voldoening op. En het glijden door het rustige water afgewisseld met de verlichte lage grotten en de mooie omgeving maakte het weer een heerlijk uitje!ย

Na de lunch op naar de volgende bestemming: het tempelcomplex van Bai Dinh. Het was zo'n 10km rijden over een super brede weg zonder strepen. Zie maar over welk deel van de weg je rijdt ๐Ÿ˜Š. Zo gaat dat ook hier ๐Ÿ˜‚. Met een electrische buggy worden we naar het begin gebracht. Het complex ligt verspreid over een heuvel. Het wordt weer traplopen! ๐Ÿ™ˆ Maar wel afgewisseld met vlakke meters dus goed te doen. Al komt het vocht uit elke porie naar buiten zetten...Een paar 100m lang allemaal verschillende boeddha beelden op een rij. Een goeie afleiding om die vrolijke gezichten te bekijken tijdens het klimmen ๐Ÿ˜‰.

Ik loop een aantal tempels binnen met reusachtige gouden boeddha's. Buiten de tempels staat dat je geen korte broek aan mag รฉn geen foto's maken. Dus dan doen we dat ook...WEL ๐Ÿ™Š. De Aziaten lopen allemaal in het lang, zowel armen en benen, en alle niet-Aziaten lopen in het kort ๐Ÿ˜„. En lopen ook gewoon de tempel in. We worden ook niet tegengehouden, dus...En van achter een dikke zuil beeldmateriaal verzamelen ๐Ÿ˜Š.ย

Ik kon nog 900m omhoog, maar het was genoeg. Alles op m'n slippertjes vandag eist z'n tol en de batterij is bijna leeg. En had genoeg moois gezien voor vandaag! Het is erg rustig naar beneden toe. Ik hoor klik klak klik klak. Een rennende Aziaat op hakken achter me die met me op de foto wil ๐Ÿ™Š. Hup, arm stevig om me heen en lachen maar ๐Ÿ˜‚. Ik stapte beneden weer in de buggy. Komt er een ander Aziatisch vrouwtje aangerend en ploft naast me neer. Nog net niet op schoot ๐Ÿ™ˆ. Hand stevig op m'n bovenbeen en schieten maar die selfies. Of ik lijk op een beroemdheid รณf we zijn echt gewoon een bijzonder volk voor die mensen ๐Ÿคท. Het is grappig, maar gelukkig gebeurt het niet continu ๐Ÿ˜….

Ik rij 'mijn' prachtige vallei weer binnen en daar word ik weer opgewacht door m'n witte vrienden ๐Ÿ˜„. Al kwakend zwemmen ze naar me toe en tot mijn verbazing rennen ze allemaal het water uit recht voor m'n neus en word ik volledig omsingeld ๐Ÿค—. Wat een bijzondere ervaring toch weer! Ik vertelde het aan de eigenaresse van het resortje en het bleek etenstijd te zijn, dus ze dachten dat ik hun eten kwam brengen ๐Ÿ˜‚. En ik maar denken dat ze me leuk zijn gaan vinden ๐Ÿ˜œ. Het blijkt dat ze van een farmer zijn, die ze ook voert. Ze worden gehouden voor eenden eieren. Aha!

Na het diner loop ik via het paadje naar m'n bungalow. Wat voel ik nou tegen m'n been aan springen? 1 van de vele kikkers die mijn postuur blijkbaar over het hoofd gezien heeft ๐Ÿ˜„. Gelukkig geen slang ๐Ÿ˜….ย