Slingerend de bergen in van Phong Nha NP

7 april 2019 - Phong Nha, Vietnam

Ik had de grot met de langste rivier in m'n gedachten voor de 2de dag. Maar ik werd de bergen in getrokken. Lekker onafhankelijk de omgeving verkennen, zonder al die hordes toeristen. Zeker nu het weekend is...Dus m'n houtje-touwtje scooter omgewisseld met een andere. 🤞Maar eerst even de trein boeken voor morgen naar Ninh Binh. Dik 8 uur 🙈. Als Hollander ben je deze afstanden helemaal niet gewend natuurlijk 😉. Dan pas besef je hoe klein ons kikkerlandje is! En nog even een bungalow boeken voor 4 nachten met panorama view...

M'n 'huisbazin' werd er een beetje zenuwachtig van dat ik de bergen in ging geloof ik. 😊 Ze stond erop dat ik een extra fles benzine meenam. Maar ik gaf aan dat het goed komt. Het is heen en terug, dus als je voor de helft leeg weer teruggaat dan moet het goedkomen...zeker omdat je terug ook nog eens meer daalt dan stijgt. Maar er is ook geen bereik in de bergen, dus neem ik een risico? Jazeker! Maar soms moet je risico's nemen in het leven 😉. Ik zie grijze wolken dus neem regenkleding mee. En genoeg drinken en wandelschoenen voor als ik kilometers terug moet lopen ivm panne 😬.

Om 10 uur vertrek in. Tank weer vol. De eerste 10km zijn hetzelfde als gisteren. Ik rij over een slingerweg de bergen in. Er zijn genoeg toeristen die in Viëtnam een motor kopen en van noord naar zuid of vice versa rijden. Deze weg is onderdeel van die route en wordt als 1 van de mooiste etappes bestempeld. Maar ik vermoed dat ik niet ver genoeg kom om het allermooiste deel te zien? Het is een fijn wegdek om te rijden en het is uiteraard weer super groen. Het is zo dichtbegroeid dat het helaas maar sporadisch voorkomt dat je uitzicht hebt over het dal. Maar het is heerlijk om hier te rijden. De bergen lieflijker dan het gedeelte waar ik gisteren heb gereden, dus geen hoofdschuddende dag vandaag. 😄 Maar desalniettemin is het heerlijk om hier te rijden!

Ik word vergezeld door ontzettend veel vlinders. Ik ontkom er niet aan dat ik er een paar het leven ontneem 😏. Sorry...Zo nu en dan schiet er een aardig formaat gekko voor me de weg over. Ik kom gerust 45 min geen ander verkeer tegen. Dus geen gekke dingen doen op die scooter! Er zal weinig hulp zijn...Ik zoek naar apen, want hier leven veel soorten, maar ze laten zich hier overdag niet zien helaas.

Tijd voor een pannenkoek met suiker 😋. Iets dikker dan in NL en heb ze vanmorgen super heet gekregen. Na 3 uur zijn ze nog steeds warm 😃. Koelt ook niet zo snel af hier met 30 graden 😉. Overigens heb ik wel vrij snel de grijze wolken achter me gelaten, dus rij weer in de ☀️. Maar met de wind merk je niks van de warmte tijdens het rijden. En dan opeens, als ik hoger op de bergpas kom, rij ik in de mist van de wolken. De temperatuur voelt meteen een stuk frisser. Lekker! Voor even 😜.

Voor het veilige moet ik eigenlijk omkeren, maar het lukt me niet zo 🙈. Elke keer als ik m'n stuur naar links wil doen is er een andere kracht die m'n stuur weer naar rechts brengt. En dat wel een km of 10 😄. Maar het lukt me uiteindelijk 😅. Wetende dat als ik nog genoeg benzine over heb 15km voor het einde, dan kan ik nog een andere weg een tijdje volgen. Ik rij weer door de fikrook. Hier om een andere reden dan in Laos. Er liggen watergoten langs de weg. Werklui verzamelen het groenafval in en om de goten en steken het in de fik onder het mom van opgeruimd staat netjes.

Ik kom terug op het punt waar ik kan kiezen voor terug of een ander weggetje volgen. Ik kijk onder de tankdop. Nog zat! Dus nog even verder touren, nu over een vrij smalle knusse weg, met de jungle dichter om me heen. Maar omdat het zo dicht is heb je ook weinig uitzicht. Na een km of 12 ben ik weer omgekeerd. Ik wil niet het lot tarten dus ga op safe 😇. Als ik weer terug in de bewoonde wereld kom rij ik langs behoorlijk grote, sierlijke graven, kris kras in de weilanden. Dit gebied schijnt hoofdzakelijk katholiek te zijn. Soms hebben ze deze graven zelfs op hun eigen stuk land. Dat mag hier blijkbaar...

Ik vermoed dat ik vandaag zo'n 100 groene kolometers gereden heb. Vanavond de spullen weer inpakken en op naar het volgende avontuur!